#TravelJuiceNews

CPH’s tabte sommer

Sommeren 2020 har været et mareridt for Københavns Lufthavn. Corona har betydet, at kun hvert andet flysæde er besat og hele genstarten er gået i stå.

Lufthavnen havde 1,3 milioner rejsende i de tre sommermåneder. Det er et næsten lodret dyk på 85% i forhold til de samme måneder sidste år, hvor tæt på 9 millioner rejsende gik gennem security.

Dette på trods af, at priserne på flybilletter er faldet (modsat forårets forventninger om højere priser) og antallet af flyruter fra Kastrup rent faktisk er steget.

Flere ruter – færre rejsende

Først på sommeren så udviklingen behersket lovende ud. I første uge af juni var der 15.000 passagerer med rutefly til og fra beskedne 18 destinationer. Udviklingen fortsatte i juli måned, men bremsede op i august, hvor antallet af ruteflydestinationer oven i købet var steget til 100.

”Det, vi alle venter på, er en effektiv behandling og en tilgængelig Covid-19 vaccine” siger kommerciel direktør i CPH Peter Krogsgaard og fortsætter ” – så verden kan åbne sig, restriktionerne hæves og vi igen kan rejse frit”. Han mener, at indtil da, må Københavns Lufthavn gøre alt for, at det er så trygt og sikkert som muligt at rejse.

CPH er klar til de rejselystne

Det er derfor ikke mundbind, skiltning, afstandskrav og ekstra paskontrol, der mangler i lufthavnen. Det er kun passagererne, der mangler.

De udebliver på grund af de hyppigt ændrede rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet, usikkerhed om indrejsereglerne i de enkelte lande og frygt for pludselige krav om karantæne. Selvom der er en spirende rejselyst, vælger mange at se tiden an og vente med at planlægge ferie og weekendture.

Den internationale luftfartsorganisation IATA forudser at trafikken først er tilbage efter 2022 – og måske så sent som i 2024. Det kommer som sagt i høj grad til at afhænge af udviklingen af en vaccine og et effektiv vaccinationsprogram.